З досвіду роботи
"Краса врятує світ!"
Ф. Достоєвський
Керівник гуртка - це провідник у світ прекрасного. Пробудити в дітях потребу творити прекрасне в умовах сьогоднішнього дня та отримувати від цього радість – одне з головних завдань педагога декоративно-ужиткової творчості. Створивши один раз прекрасне своїми руками, дитина обов’язково знайде місце для краси в повсякденному житті. Адже "краса – це форма, що глибше інших проникає в серце і розум людини" (Ролл Мей).
Саме тому приділяю багато уваги естетичному вихованню. Завдяки естетичному вихованню здійснюється прояв творчої, активної особистості дитини, здатної відчувати, любити, захоплюватися, бачити і творити красу в природі, житті та мистецтві.
Гурткові заняття намагаюсь організовувати так, щоб дітям було цікаво. Вважаю, що при проведенні гурткової роботи основними ворогами є сухість, монотонність, формалізм. І тому завжди шукаю шляхи, щоб викликати у дітей живий інтерес до виконання завдання, “запалити” їх до творчої праці.
Навчаючи дітей мистецтву вишивання стрічками, акцентую увагу не лише на технічній правильності виконання тих чи інших стібків та швів, а намагаюся їх збагатити інтелектуально та духовно в процесі навчальної діяльності, розширити їхній кругозір. Вважаю, що для успішного запам’ятовування інформації, обов’язково мають бути задіяні позитивні емоції. Для цього використовую загадки, легенди про квіти відповідно до теми гурткового заняття. Обов’язково планую поетичні хвилинки, цікаві пізнавальні моменти, хвилинки милування природою.
Створюючи умови для творчої активності, для розкриття потенціалу гуртківців велику увагу приділяю середовищу праці й атмосфері спілкування. У кабінеті, в якому проходять заняття гуртка «Вишивка стрічкою», розміщена виставка робіт гуртківців. Шедеври маленьких майстрів випромінюють красу, радість і тепло, тому тут дуже затишно. Завжди пояснюю дітям, що дуже важливо розпочинати роботу із гарним настроєм, тому що світлі думки відіб’ються, як у дзеркалі, у їхніх виробах. Намагаюся, щоб на моїх заняттях діти відкрито спілкувалися, були позитивно налаштовані один до одного, щоб ніщо не затьмарювало радості творчості.
Звичайно, не менш важливо і те, в якому стані проводить заняття керівник гуртка. Посмішка педагога – це вираження довіри, відкритості, любові до вихованців, готовності до взаємодії. Готуючись до гурткових занять, велику увагу приділяю організаційному моменту. Організаційний етап кожного заняття покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості, забезпечити сприятливу психологічну обстановку та позитивне налаштування гуртківців на роботу. Зустрічаю своїх вихованців із щирою посмішкою та зазвичай невеличкими віршиками-побажаннями, у яких ненав’язливо формулюється тема заняття, лунає заклик до корисної та творчої справи.
І знову ми зустрілись з Вами, Хай це заняття принесе
Аби красу творить руками, Вам світлу радість спілкування,
Стрічками вишивати квіти, Нехай у Вас виходить все,
І разом усіпхам радіти Й приємним буде вишивання!
Налагодження тісної співпраці між вихованцями і педагогом є однією з основних передумов виникнення у школярів інтересу до гурткових занять. Потрібно, щоб слово керівника гуртка не тільки несло інформацію, а й хвилювало, дивувало, інтригувало, а результати його творчої праці – захоплювали та надихали. Тільки тоді педагог зможе по-справжньому зацікавити учня, зробити його гідним співавтором гурткового заняття.
Кожне заняття у гуртку – це нові відкриття у світі творчості. Намагаюся розвивати творчі здібності своїх гуртківців, їх фантазію та уяву. Зазвичай на гурткових заняттях вишиваємо стрічками різноманітні флористичні мотиви. Проте іноді практикуємо поєднання вишивки стрічками із іншими техніками: вишивкою «хрестиком», тістопластикою, «канзаші».
Велике значення надаю диференційованому підходу до навчання гуртківців. Неможливо працювати з гуртком, як з одним нерозривним об’єктом, оскільки діти різні за віком, своїми здібностями та нахилами, тому спрямовую педагогічний вплив на кожного вихованця, поєдную фронтальну, групову та індивідуальні форми організації навчання, диференціюю за рівнем складності творчі завдання.
Діти першого року навчання виготовляють прості вироби, які їм під силу. Гуртківці другого року навчання виконують роботу більш підвищеної складності, залучаючи власну творчу уяву та фантазію. Третя група вихованців – це обдаровані гуртківці, які виконують найскладніші елементи та вироби згідно завдань керівника, або за власними схемами та ескізами. Такий підхід до навчання гуртківців, дозволяє дітям реалізувати всі свої творчі задуми і ніколи не відчувати себе переможеним, або гіршим за інших. Програма гуртка не повинна бути впертою догмою. Адже ми повинні, в першу чергу, враховувати бажання та інтерес дитини. Якщо в очах дитини не спалахує іскринка зацікавленості певною темою, потрібно шукати інший вихід, інакше можемо втратити найголовніше – дитячу творчість і бажання дитини творити красу.
Позашкільний заклад є місцем відпочинку дітей. І щоб цей відпочинок був найбільш цікавим та плідним, практикую на заняттях гуртка застосування ігрових форм та методів. Гра дає можливість здобувати знання шляхом не схожим на звичайне навчання: це і розвиток фантазії, і самостійний пошук відповіді, і новий погляд на знайомі вже факти та явища, поповнення та розширення знань. Щоб заняття було цікавим та ефективним часто на його різних етапах (актуалізація опорних знань; закріплення вивченого матеріалу) використовую кросворди, які, з одного боку, вносять у заняття елементи гри, а з іншого – сприяють глибшому засвоєнню вивченого.
Ще однією з можливих цікавих пізнавальних ігор, являється казка, яку використовую з метою розвитку уяви. Гра називається «Продовж казку». Дітям пропонується нібито незавершена казка, до якої треба придумати закінчення. Кожна дитина має можливість закінчити казку по-своєму, тобто має ситуацію вибору. Це зацікавлює та розвиває творче мислення і уяву.
Сучасне життя досить складно уявити без використання комп'ютерної техніки. Інформаційні технології дають можливість педагогу в процесі підготовки до гурткового заняття якісно поліпшити процес викладання матеріалу. Тому охоче створюю яскраві, кольорові слайдові презентації на відповідні теми гурткових занять, що так до вподоби вихованцям; іноді переглядаємо разом відео-майстер-класи зі стрічкової вишивки, обговорюючи особливості технологічного процесу. Якомога частіше спонукаю вихованців до прояву активності, власної ініціативи, стимулюючи їх розвиток.
Своїм досвідом роботи ділюся з колегами на декадах педагогічної майстерності. Беру участь у районних та обласних семінарах, майстер-класах для керівників гуртків, ярмарках педагогічних ідей. Підготувала навчально-методичний посібник «Вишивка стрічками – яскравий прояв мистецтва». Розробила авторську програму гуртка «Вишивка стрічкою».
Вихованці гуртка «Вишивка стрічкою» щороку приймають активну участь у районних та обласних виставках, конкурсах декоративно-прикладного мистецтва, неодноразово ставали їх переможцями та призерами. Найулюбленішим конкурсом, до якого гуртківці готуються з особливою ретельністю, залишається «Люби і знай свій рідний край». І коли гуртківці тримають у руках вже готовий виріб, і їхні очі радісно горять від захоплення: «Я зробила це САМА!», тоді мимоволі з‘являється на обличчі щаслива посмішка, адже почесна місія педагога виконана.
Корисна література
для тих, хто вишиває стрічками
КОКС Енн
Вишивка стрічками. Техніка, прийоми, моделі (російською мовою)
Книга знайомить читачів із витонченою й декоративною технікою - вишивкою стрічками. Покрокові інструкції з яскравими фотографіями допоможуть досконало опанувати прийоми й секрети цього виду мистецтва. Аматори рукоділля навчаться вишивати чудові візерунки й створювати дивовижні шовкові букети, здатні прикрасити інтер'єр будь-якого будинку. Книга стане у нагоді як новачкам, так і професіоналам.
НІКЕРІК Ді ван, ЖЕРДЄВА Марина
Вишиваємо стрічками квіти та композиції (російською мовою)
Вишивка стрічками - один із найоригінальніших та найефектніших декоративних технік. Відкрийте для себе цей чудовий вид рукоділля! Шовковими стрічками можна вишити реалістичні об'ємні квіти в композиції: ніжні нарциси, пишні маки, сонячні ромашки, вінок із троянд і маргариток, соковиті ягоди полуниці... Навіть рукодільниці-початківці з легкістю засвоять цей вид вишивки, якою можна прикрасити одяг, аксесуари, інтер'єр... Крім того, готові вироби стануть прекрасним подарунком для ваших близьккких! До кожного проекту додається фотокартка та покроковий опис роботи, подані шаблони і схеми. Автори книги, відомі у всьому світі вишивальниці, з радістю діляться секретами майстерності.
РАЩУПКІНА С.Ю.
Квіти і дерева, вишиті стрічками
(російською мовою)
Природа - невичерпне джерело натхнення для всіх творчих людей. Не виняток і любителі вишивати, адже саме в природі багато рукодільниць знаходять мотиви для своїх майбутніх робіт.
Книга познайомить вас з основними стібками і швами, що застосовуються у вишивці стрічками, розкаже, як вишити квіти і дерева, поділиться великою кількістю різних мотивів для прикрашання подушок, ковдр, сумок, капелюшків та інших виробів.
ГАВРИЛОВА В.Ю.
Вишивка стрічками
(українською мовою)
Нині дедалі більшої популярності набувають предмети зроблені своїми руками. Прочитавши цю книгу, ви зможете самостійно виготовити оригінальні прикраси, подарунки для друзів, прикрасити свій одяг вишивкою і зробити стильні вироби для своєї кімнати. Інструкції, описані в книзі, прості, креслення доступні всім, а реалізація проекту приносить задоволення.
у цій книзі зібрано понад 80 виробів, які супроводжуються докладним описом з ілюстраціями.
КАПТАНОГЛУ Макбуле
Вишивка стрічками. Скатертини. Подушки. Покривала. Картини.
(російською мовою)
У цій книзі ви знайдете описи безлічі технік і прийомів, які дозволять вам розшити трояндами-павутинками серветку, прикрасити дивовижними візерунками сумочку для коштовностей, подушки та скатертини, покривала і скриньки, вишити стрічками картини...
Голки, нитки, шовкові стрічки, органза, мереживо, бісер - от і все, що вам знадобиться. Для кожного виробу наведено список використаних матеріалів і докладне пояснення виконання роботи.