Програма гуртка "Вишивка стрічками"
Пояснювальна записка
Програма гуртка «Вишивка стрічкою» покликана зберегти багатство і традиції народного декоративно-прикладного мистецтва, сприяти його подальшому розвитку.
Програмою гуртка «Вишивка стрічкою» передбачено ознайомлення гуртківців із одним з найдавніших видів декоративно-ужиткового мистецтва – технікою вишивки стрічками. У світі ця техніка дуже поширена і застосовується для декоративного оздоблення одягу та речей домашнього вжитку, предметів інтер'єру. Для виготовлення вишитих виробів використовують шовкові (атласні) стрічки різної ширини; основою для вишивання може бути тканина з різною фактурою, кольором тощо. Оздоблення стрічками надає будь-якій моделі неповторності та естетичності. Перевага такого рукоділля порівняно з іншими видами вишивки полягає у тому, що стрічка набагато ширша за нитку і робоча поверхні швидко заповнюється стрічковими візерунками; стрічкові стібки об’ємні і немає необхідності відображати світлотіні великою кількістю ниток різного відтінку. Завдяки об'ємному малюнку, різноманітній кольоровій гамі та різній ширині шовкових стрічок, виріб, виконаний цією технікою, завжди виглядає привабливим та оригінальним. Вишивати шовковими стрічками надзвичайно захоплююче. Опанувавши різні види швів, можна створити власними руками напрочуд гарні речі. Вишивка шовковими стрічками є ефективним засобом трудового та естетичного виховання.
Мета програми – розкрити перед вихованцями соціальну роль декоративно-прикладного мистецтва; сформувати у них потребу у саморозвитку та самовдосконаленні в процесі гурткової діяльності; забезпечити оволодіння елементарними навиками і прийомами роботи з тканиною та стрічками; сприяти формуванню естетичного смаку, образного мислення, художніх здібностей в галузі вишивки.
Для реалізації даної мети поставлені наступні завдання:
Навчальні: поглиблення і розширення знань про історію та розвиток вишивки шовковими стрічками, формування знань про основи композиції, кольорознавства і матеріалознавства; уміння працювати за планом, дотримуючись певної послідовності трудових операцій.
Виховні:прищеплення любові та зацікавленості до культурної спадщини минулого, до народних традицій своєї Батьківщини, до джерел творчості; виховання естетичного відношення до дійсності, глибокого розуміння краси форм та фарб; працелюбності, уваги, терпіння, охайності, посидючості, взаємодопомоги при виконанні робіт.
Розвиваючі: розвиток художньої уяви, образного та логічного мислення, фантазії, ініціативи і творчості; уміння економно використовувати необхідні матеріали, доводити розпочату справу до кінця; формування естетичного смаку, загальної культури гармонійно розвиненої особистості.
Програма розрахована на 2 роки навчання (по 144 год.) для учнів 5-11 класів.
Програмою передбачені як теоретичні заняття (розповідь, бесіда з дітьми, показ педагогом прийомів роботи), так і практичні заняття: обговорення та вибір малюнку для вишивки, безпосереднє вишивання виробів, підготовка і проведення виставок робіт, вручення готових робіт батькам в якості подарунку.
На заняттях гуртківці отримують знання, уміння та навички вишивальниці, знайомляться з історією розвитку стрічкової вишивки, народними традиціями в даній галузі, красою та неповторністю вишитих виробів. Програма розширює знання гуртківців з вивчення культури і побуту людей Стародавньої Греції та Риму, дає змогу вихованцям познайомитися із найцікавішою епохою «рококо» і стилем життя французького двору короля Людовіка XIV, дозволяє прослідкувати розвиток мистецтва вишивки стрічками в Україні.
Знання, отримані по даній програмі, вчать дітей розуміти та цінувати культуру народу; бачити світ поетично, відчувати спорідненість та єднання з природою, з джерелами художньої творчості.
Опанування вихованцями змістом даної програми гуртка не тільки збагатить їх духовно, але й підготує до конкуренції на ринку праці і професій, так як одним із результатів вивчення прикладних художніх робіт є здатність забезпечити ринок товарів і послуг унікальним продуктом.
Творчі роботи, передбачені програмою, доступні дітям з 10 років. Педагог зобов’язаний диференційовано підходити до навчання гуртківців із врахуванням їх творчого потенціалу та здібностей. Гуртківців потрібно навчати робити будь-яку річ красиво, надійно, бути уважним до роботи. Завдання повинні бути адаптовані до віку дітей і побудовані із врахуванням їх інтересів та можливостей. Творчі композиції повинні приносити дитині радість та захоплення процесом і результатом своєї праці.
При реалізації творчих ідей декоративної вишивки стрічками пропонується застосовувати на стадії ескізу наступні художні матеріали: прості і кольорові олівці, акварель, гуаш; на стадії втілення задуму у матеріалі – канву та інші види тканин, кольорові шовкові стрічки, нитки муліне, бісер та намистини.
З метою підведення підсумків реалізації програми в кінці навчального року проводиться виставка дитячих робіт.
Проміжний контроль:
ü Перевірка рівня засвоєння знань з використанням карток-завдань з вивчених тем;
ü Фронтальна та індивідуальна бесіда;
ü Виконання диференційованих практичних завдань різних рівнів складності;
ü Участь у виставках і конкурсах декоративно-прикладної творчості різного рівня.
Підсумковий контроль:
Підсумковий контроль передбачає виконання комплексної роботи, що включає виготовлення виробу по запропонованій схемі з введенням творчих художніх нюансів та індивідуальної творчої роботи по власних ескізах з використанням різних матеріалів, прийомів і технік виконання.
Прогнозовані результати:
Вихованці повинні знати:
Ø Особливості вишивки стрічками;
Ø Історію розвитку вишивки стрічками;
Ø Види тканин, стрічок та ниток, що застосовуються для вишивання;
Ø Загальні відомості про властивості стрічок, їх різноманіття та кольорову гаму;
Ø Назву і призначення матеріалів, інструментів та пристосувань, необхідних для роботи;
Ø Прийоми і правила безпечної праці на заняттях;
Ø Техніки закріплення і завершення роботи із стрічками та нитками;
Ø Назви основних видів швів і прийоми їх виконання;
Ø Способи догляду за вишитими виробами;
Ø Мати уявлення про терміни: ескіз, малюнок, мотив, орнамент, композиція, кольорове поєднання; контраст.
Ø Способи перенесення малюнку на тканину;
Ø Умовні позначення стібків і швів, що застосовуються у стрічковій вишивці;
Ø Композиційну побудову візерунків.
Вихованці повинні вміти:
Ø Організувати трудовий процес і підготувати своє робоче місце;
Ø Розрізняти матеріали, інструменти та пристосування;
Ø Класифікувати стрічки, нитки за фактурою і кольором;
Ø Технічно правильно виконувати різні види швів, поєднувати їх для виконання творчих робіт;
Ø Вільно користуватися готовими комплектами для вишивки стрічкою; орієнтуватися у схематичних описах рисунків, зазначених у журналах та альбомах по вишивці стрічками;
Ø Працювати за малюнком;
Ø Уміти переносити малюнок на тканину і змінювати його розмір;
Ø Складати кольорове рішення щодо вибраної композиції;
Ø Виготовляти сувенірні вироби;
Ø Самостійно складати ескізи для творчих композицій і виконувати по них панно, а в подальшому – виготовляти та прикрашати вироби;
Ø В процесі роботи орієнтуватися на якість виробів;
Ø В процесі навчання будувати стосунки на основі співпраці і доброзичливості, в результаті чого відбувається згуртованість колективу.
Тематичний план гуртка «Вишивка стрічкою»
1-й рік навчання
№ п/п |
Теми розділів |
К-сть годин |
||
теорет. |
практ. |
разом |
||
1. |
Вступне заняття |
1 |
1 |
2 |
2. |
Інструменти та матеріали, необхідні для вишивки стрічкою |
1 |
1 |
2 |
3. |
Історія виникнення та розвитку вишивки стрічкою |
1 |
1 |
2 |
4. |
Стібки і шви, що застосовуються для вишивки стрічкою. |
12 |
12 |
24 |
5. |
Основи композиції у вишивці стрічкою. |
4 |
4 |
8 |
6. |
Техніка роботи з готовими комплектами для вишивки стрічкою. |
1 |
1 |
2 |
7. |
Догляд за виробами, вишитими стрічками. |
1 |
1 |
2 |
8. |
Декорування стрічковою вишивкою елементів інтер’єру та аксесуарів. |
5 |
13 |
18 |
9. |
Квіткові мініатюри. |
9 |
27 |
36 |
10. |
Композиція «Квіти в кошику». |
3 |
9 |
12 |
11. |
Композиція «Польовий букет» |
3 |
9 |
12 |
12. |
Підсумкова творча композиція. |
6 |
12 |
18 |
13. |
Виставка творчих робіт гуртківців |
1 |
3 |
4 |
14. |
Підсумкове заняття |
1 |
1 |
2 |
Всього: |
49 |
95 |
144 |
Зміст програми гуртка «Вишивка стрічкою»
1-й рік навчання
1. Вступне заняття (2 год.)
Мета і завдання роботи гуртка. Режим роботи. Правила поведінки у гуртку. Демонстрація зразків виробів, вишитих стрічкою. Перегляд презентації «Вишивка шовковими стрічками».
2. Інструменти та матеріали, необхідні для вишивки стрічкою (2 год.)
Матеріали, які використовуються для виготовлення виробів, вишитих стрічками, їх властивості (різновиди стрічок, тканини). Інструменти та пристосування (голки з широким вушком, ножиці, п’яльця, булавки). Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця.
3. Історія виникнення та розвитку вишивки стрічкою (2 год.)
Короткі відомості з історії вишивки стрічками з давніх часів і до сьогодення. Застосування вишивки стрічками в народному та сучасному костюмі. Перегляд презентації «Стрічка і вишивка».
4. Стібки і шви, що застосовуються для вишивки стрічкою (24 год.)
Прямий стібок. Прямий перекручений стібок. Стрічковий (японський) стібок. Японський зміщений стібок. Шов «вперед голку». Шов «вперед голку обвитий».
Шов «стебловий». Шов «перекручена стрічка». Шов «петелька». Шов «петельки по кругу». Шов «бантик». Шов «Французькі вузлики». Шов «петелька з вічком». Шов «петля з прикріпкою». Шов «напівпетля з прикріпкою». Шов «напівпетля з прикріпкою зигзагом». Шов «тамбурний». Шов «сітка». Шов «ялинка». Шов «намітка зигзагом». Шов «Стягнута по центру намітка». Троянда на каркасі (троянда-«павутинка»). Троянда із складеної стрічки (об’ємна троянда). Троянда із згорнутої стрічки.
5. Основи композиції у вишивці стрічкою (8 год.)
Композиція, ритм, орнамент, рапорт. Симетрія, асиметрія. Колір у вишивці. Холодні, теплі, хроматичні, ахроматичні кольори. Кольорове коло. Контраст. Кольорове поєднання. Кольорове рішення. Способи поєднання різних видів швів. Вишивання дрібних квітів. Створення орнаментальних смуг. Використання додаткових елементів – бісер, намистини. Створення художнього образу. Вишивання стрічками різних видів комашок («бджілки», «метелики», «жучки», «бабки» та ін.). Поєднання їх в композицію з квітами.
6. Техніка роботи з готовими комплектами для вишивки стрічкою (2 год.)
Умовні позначення стібків і швів, що застосовуються у вишивці стрічкою. Способи перенесення малюнку на тканину. Зменшення та збільшення малюнку.
7. Догляд за виробами, вишитими стрічками(2 год.)
Волого-теплова обробка.
8. Декорування стрічковою вишивкою елементів інтер’єру та аксесуарів (16 год.)
Вишивання серветок і рушничків. Виготовлення декоративної подушечки (коробочки). Виготовлення торбинки (чохла для мобільного телефону). Виготовлення вітальної листівки. Презентація творчих робіт. Міні-виставка.
9. Квіткові мініатюри (36 год.)
«Підсніжники». «Ромашки». «Троянди». «Фіалки». «Маки». «Анютині вічка».
«Нарциси». «Соняхи». «Гіацинт».
10. Композиція «Квіти в кошику» (12 год.)
Вибір ескізу для виконання композиції «Квіти в кошику». Підбір стрічок і ниток. Перенесення малюнку на тканину. Вишивання основних елементів квіткової композиції (кошик, великі квіти і листочки). Вишивання другорядних елементів композиції (дрібні квіти і листочки). Оформлення композиції в раму.
11. Композиція «Польовий букет» (12 год.)
Вибір ескізу для виконання композиції «Польовий букет». Підбір стрічок і ниток. Перенесення малюнку на тканину. Вишивання основних елементів квіткової композиції (великі квіти і листочки). Вишивання другорядних елементів композиції (дрібні квіти і листочки). Оформлення композиції в раму.
12. Підсумкова творча композиція (18 год.)
Розробка ескізів для виконання авторської творчої роботи. Виставка ескізів. Затвердження ескізу вишивки. Підбір матеріалів і повторення прийомів роботи вишивки стрічкою. Вишивання творчої композиції за задумом автора. Оформлення композиції в раму. Презентація творчої роботи.
13. Виставка творчих робіт гуртківців (4 год.)
Підготовка виконаних робіт до виставки. Організація виставки робіт.
14. Підсумкове заняття (2 год.)
Огляд знань гуртківців по вишивці стрічкою. Обговорення виставки. Підведення підсумків роботи за рік.
Тематичний план гуртка «Вишивка стрічкою»
2-й рік навчання
№ п/п |
Теми розділів |
К-сть годин |
||
теорет. |
практ. |
разом |
||
1. |
Вступне заняття |
1 |
1 |
2 |
2. |
Основні прийоми і шви стрічкової вишивки. |
1 |
1 |
2 |
3. |
Вишивка стрічкою в сучасному інтер’єрі та вжитку. |
1 |
1 |
2 |
4. |
Комплект сувенірних серветок із стрічковою вишивкою. (одна велика, дві маленьких). |
2 |
12 |
14 |
5. |
Диванна подушка, вишита стрічками. |
2 |
10 |
12 |
6. |
Літня сумочка, оздоблена стрічковою вишивкою. |
2 |
8 |
10 |
7. |
Вишивка стрічкою на одязі. |
2 |
14 |
16 |
8. |
Гілочки з квітами та ягодами, вишиті стрічками. |
4 |
12 |
16 |
9. |
Дерева, вишиті стрічками. |
3 |
15 |
18 |
10. |
Птахи, вишиті стрічками. |
2 |
10 |
12 |
11. |
Поєднання стрічкової вишивки з іншими техніками. Розпис фону. |
1 |
1 |
2 |
12. |
Виготовлення картини «Пані в капелюшку» (поєднання вишивки стрічкою з вишивкою хрестиком). |
2 |
14 |
16 |
13. |
Декоративне панно. Творча робота. |
2 |
16 |
18 |
14. |
Виставка творчих робіт гуртківців |
1 |
1 |
2 |
15. |
Підсумкове заняття |
1 |
1 |
2 |
Всього: |
27 |
117 |
144 |
Зміст програми гуртка «Вишивка стрічкою»
2-й рік навчання
1. Вступне заняття (2 год.)
Мета і завдання другого року навчання. Режим роботи гуртка. Перегляд та обговорення самостійно виконаних за літо робіт. Знайомство з новою літературою, необхідними матеріалами та інструментами. Повторення правил безпеки праці.
2. Основні прийоми і шви стрічкової вишивки (2 год.)
Повторення основних швів. Способи поєднання різних видів швів для створення об’ємних квіткових сюжетів.
3. Стрічкова вишивка в інтер’єрі та вжитку (2 год.).
Способи використання шовкових стрічок у сучасному побуті. Декорування стрічковою вишивкою одягу, аксесуарів та елементів інтер’єру. Перегляд презентації «Вишивка шовковими стрічками – яскравий прояв сучасної культури».
4. Комплект сувенірних серветок із стрічковою вишивкою (14 год.)
Підбір візерунку. Складання орнаменту. Композиційне рішення розміщення орнаменту. Підбір кольорової гами стрічок. Способи обробки серветок по краю. Вишивання серветок (одна велика, дві маленьких). Оформлення готових виробів.
5. Диванна подушка, вишита стрічками(12 год.)
Вибір візерунку для оздоблення подушки. Композиційне рішення розміщення візерунку. Підбір стрічок. Вишивання подушки. Кінцеве оформлення виробу.
6. Літня сумочка, оздоблена стрічковою вишивкою (10 год.)
Вибір візерунку для оздоблення сумочки. Підбір стрічок, ниток, бісеру. Вишивання сумочки. Кінцеве оформлення виробу.
7. Вишивка стрічкою на одязі (16 год.)
Вимоги до матеріалу для стрічкової вишивки на одязі. Місце розміщення вишивки. Особливості прання та прасування речей, що оздоблені вишивкою стрічкою. Замальовування ескізів одягу із вишивкою стрічками. Вибір одягу для оздоблення, підбір малюнку для вишивки. Перенесення малюнку на одяг. Підбір стрічок, ниток, бісеру для вишивки. Виконання вишивки. Показ мод. Дефіле.
8. Гілочки з квітами та ягодами, вишиті стрічками (16 год.)
Способи вишивання стрічками гілочок з квітами та ягодами. Мініатюри «Гілочка сакури», «Гілочка горобини», «Ялинова гілочка», «Гілочка мімози».
9. Дерева, вишиті стрічками (18 год.)
Основні правила вишивання дерев стрічками. Використання декоративного шнура для оформлення стовбура дерева. Мініатюра «Яблуня». Мініатюра «Трояндове дерево». Виготовлення об’ємного дерева у горщику.
10. Птахи, вишиті стрічками (12 год.)
Особливості вишивання стрічками птахів. Мініатюра «Синичка». Мініатюра «Папуга».
11. Поєднання стрічкової вишивки з іншими техніками. Розпис фону (2 год.)
Способи поєднання стрічкової вишивки з іншими техніками: вишивка хрестиком, гладдю, батик, тістопластика. Фарби, необхідні для розпису тканини. Тонування фону. Промальовування окремих деталей вишивки.
12. Виготовлення картини «Пані в капелюшку» (16 год.)
Поєднання вишивки стрічкою із вишивкою «хрестиком». Підбір стрічок та ниток за кольоровою гамою. Вишивання картини за схемою. Використання додаткових елементів (бісер, намистини, мереживо) для створення довершеного образу. Оформлення картини в раму.
13. Декоративне панно. Творча робота (18 год.)
Вибір малюнку, форми, тканини для панно. Перенесення малюнку на тканину. Підбір стрічок, ниток. Тонування (розпис) фону. Вишивання основних елементів малюнку у відповідності з ескізом. Вишивання дрібних деталей та елементів малюнку. Оформлення панно в раму.
14. Виставка творчих робіт гуртківців(2 год.)
Підготовка та організація виставки творчих робіт гуртківців.
15. Підсумкове заняття (2 год.)
Підведення підсумків роботи гуртка за рік.